OBS: UR OLLES KAMERA HÄNGER KVAR I VÅRT CAFÉ TILL VIDARE.
DAGBOK FRÅN AFGHANISTAN
– noteringar från en resa
Olle Ljungström besökte Afghanistan hösten 2002 och blev ögonvittne till ett land i kaos och förvirring.
Den serie teckningar, fotografier och anteckningar som ingår i utställningen summerar en del av de intryck han tog in och tog med sig från resan.
Att sammanställa och välja ut det innehåll som är utställningen ”Dagbok från Afghanistan” blev det sista stora projekt som Olle arbetade med innan han alltför tidigt gick bort 2016.
Samtliga kopior på Hahnemuhle-papper, framtagna hos Sandeng 2020 efter instruktioner från Olle Ljungström 2014-16.
UR OLLES KAMERA
Fotografer är som andra människor. De flesta söker kontroll. När det gäller fotografer kan det vara över sådant som bländare, slutartider och färgbalans. Men inte alla. Det finns de som välkomnar slumpen.
Olle Ljungström (1961 – 2016) var en sådan människa. Några år före sin bortgång fann han Holga och föll pladask. Holga är en relativt billig kinesisk mellanformatskamera som oftast laddas med traditionella 120 filmrullar och är känd för sina tekniska brister, men också älskad för dem.
Olle Ljungström gillade Holgas konstruktion, ”en enkel mackapär”, som kräver att man drar fram filmen för hand efter exponering eller välja att låta bli, kanske glömma, vilket skapar dubbelexponeringar som blir till en dimension i bildernas utryck. Svartvit film, färgfilm, ibland rullar som passerat bästföredatum, även när det gäller grundmaterialet försöker fotografen att bidra med förutsättningar för att själv kunna bli överraskad av slutresultatet.
Han lyckades ofta. Bilderna från Olles kamera är inte sällan suddiga, men har en skärpa i vad de förmedlar. Olle Ljungström var kanske mest känd som låtskrivare och artist. Han var också verksam som bildkonstnär. Här har den sidan fått ytterligare ett uttryck.